با توجه به محدودیتهای اشخاص نابینا و کم بینا در مکانهای عمومی، خصوصا در هنگام گذر از تقاطعات و عدم وجود هیچگونه سامانه اطلاع رسانی و هشداری در محلهای تردد این اشخاص و جلسات برگزار شده با انجمن نابینایان ایران و شرکت کنترل ترافیک تهران، ایده طراحی سیستم اعلام صوتی چراغ عابر پیاده بوجود آمد.

با این تفاوت که برای اولین بار در دنیا سبز یا قرمز بودن چراغ به صورت صوت و کلام به عابران پیاده اعلام می شود و نه به صورت بوق ممتد یا غیر ممتد که باعث ایجاد آلودگی صوتی در محیط و سردرگمی عابران پیاده می شود.

این سیستم در داخل یک باکس فلزی مجهز به سقف بارانی با  درجه حفاظت IP51  قرار داده شده است. جهت سهولت نصب و همچنین رعایت استانداردهای محیط شهری، ورودی جهت کابل تغذیه اصلی و کابل ارتباطی با کنترلر اصلی و یا چراغهای راهنمایی، از پشت پنل دستگاه در نظر گرفته شده است.

اعلام صوتی

هر سیستم بصورت مستقل قابلیت صدور اعلام صوتی در یک مسیر از هر معبر را دارا می باشد. این سیستم قابلیت پاسخگویی به سیگنال دریافتی از کنترلر در حالتهای قرمز – زرد – سبز را بصورت مستقل دارا می باشند.

به دلیل وجود واحد پردازشگر دیجیتال در این سیستم، تغییر و سفارشی سازی مشخصات اعلام صوتی و  ایجاد تغییرات در روند برنامه برخی از قابلیتهای آن می باشد.

این سیستم جهت کمک به افراد نابینا و کم بینا در هنگام عبور از تقاطع و کاهش مخاطرات این گروه از افراد جامعه در هنگام گذر از معابر، طراحی و ساخته شده است.

به صورت کلی عملکرد سیستم بدین صورت است که، دستگاه به چراغ عابر پیاده و در زیر آن نصب می شود و بوسیله کلام به وضوح وضعیت چراغ عابر پیاده را اعلام می کند.به این صورت که می گوید چراغ عابر پیاده سبز است یا چراغ عابر پیاده قرمز است. هدف طراحی و ساخت این دستگاه مشخصا استفاده توسط نابینایان یا کم بینایان بوده است. با توجه به اینکه این عزیزان نمی توانند چراغ عابر پیاده را ببینند لذا اطلاعی از وضعیت عبور و مرور تقاطع ندارند، لذا این دستگاه وضعیت چراغ عابر پیاده را به صورت یک پیغام صوتی اعلام می نماید و چراغ LED روی آن نیز همرنگ با چراغ عابر پیاده می شود. و بدین گونه نابینایان یا کم بینایان محترم از امکان یا عدم امکان عبور از تقاطع آگاه می شوند.

نکته مهمی که در این سیستم به آن توجه شده است این است که، جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی و نویز در محیط و جلوگیری از مزاحمت برای ساکنین، کسبه و مردم معمولی، در حالیکه دستگاه همیشه روشن است صدایی از ان خارج نمی شود تا زمانی که شخص نابینا یا کم بینا بوسیله ریموت کنترلی که همراه دارد با فشار دادن دکمه ای فرمان و سیگنال پخش اعلام صوتی وضعیت چراغ عابر پیاده را برای دستگاه ارسال کند و پس از اگاه شدن وضعیت چراغ می تواند با فشار دادن دکمه ای دیگر مجددا دستگاه را بدون کلام کند، البته حتی اگر دستور بدون کلام کردن دستگاه توسط شخص ارسال نشود سیستم به صورت خودکار پس از چند ثانیه که مدت آنهم قابل تنظیم است صدای دستگاه را قطع می کند.

راه اندازی سیستم اعلام و آلارم صوتی چراغ عابر پیاده نابینایان و کم بینایان در تقاطعات تهران